Εκτύπωση  Αποστολή TΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
Κυκλοφορεί
ΤΕΥΧΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
Αρχείο περιοδικών
 
 
 Αρχική Σελίδα
 Επικαιρότητα
 Τεχνικά ¶ρθρα
 Γραμμή Παραγωγής
Θέσεις
 Ατζέντα
 Ταυτότητα
 Χρήσιμα links
 Επικοινωνία
   
Γίνε συνδρομητής!  
 

στο διαδίκτυο
στο site
 
 
 
Κωνσταντίνος Μπίτσιος: Στηρίζουμε την εξωστρέφεια και τους εξαγωγείς
 




Τη δράση Export Ready για την τόνωση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων παρουσιάζει στη Μετάδοση Ισχύος ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣΕΒ κ. Κων. Μπίτσιος.

Με στόχο να καλύψει το έλλειμμα υποστήριξης των εξαγωγέων, ο ΣΕΒ προχώρησε στη δημιουργία του Export Ready, ενός πλέγματος στοχευμένων και εξατομικευμένων υπηρεσιών που βασίζονται σε αντίστοιχες καλές πρακτικές του εξωτερικού και σε επιτυχημένα παραδείγματα των μεγαλύτερων επιχειρήσεων-μελών του.

Όπως λέει στη «Μετάδοση Ισχύος» ο Κωνσταντίνος Μπίτσιος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου, ο ΣΕΒ θα παράσχει ουσιαστική βοήθεια στις επιχειρήσεις να επιτύχουν επιχειρηματική ανάπτυξη και παραγωγική μεγέθυνση σε ένα δύσκολο και αντίξοο περιβάλλον, αναγνωρίζοντας πως η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος για την ανασυγκρότηση της χώρας και την οικοδόμηση ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης. Παράλληλα, ο κ. Μπίτσιος αναφέρεται στα προβλήματα που ταλανίζουν τους Έλληνες εξαγωγείς και δίνει χρήσιμες συμβουλές στους επίδοξους εξαγωγείς, που θέλουν να χτίσουν ένα διεθνές δίκτυο πωλήσεων.

– Οι ελληνικές εξαγωγές, παρά τις δυσκολίες και τα «σκαμπανεβάσματα», δείχνουν να αντέχουν και να στηρίζουν την εθνική οικονομία σε μια κρίσιμη περίοδο. Θεωρείτε πως θα μπορούσαν να πάνε καλύτερα;

– Σαφώς. ΚατΆ αρχήν να σας δώσω τη συνολική εικόνα. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, η συνολική αξία των εξαγωγών μας, για το Μάρτιο του 2017 ανήλθε στο ποσό των 2,6 δισ. ευρώ, έναντι 2,1 δισ. του ίδιου μήνα το 2016. Αυξήθηκαν δηλαδή κατά 25,7%. Η αύξηση χωρίς τα πετρελαιοειδή, την ίδια περίοδο, ήταν 12,5%. Έχουμε, συνεπώς, μια σημαντική αύξηση. Να σας αναφέρω, όμως, και τον προβληματισμό που έχουμε στον ΣΕΒ. Μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση της Εθνικής Τράπεζας αναφέρει ότι μόνο το ένα τρίτο των επιχειρήσεων που εξάγει το πράττει για στρατηγικούς λόγους. Τα υπόλοιπα δυο τρίτα εξάγουν είτε ευκαιριακά (επειδή π.χ. τους προσέγγισε κάποιος από το εξωτερικό) είτε λόγω των δυσμενών συνθηκών της εγχώριας αγοράς. Συνεπώς, έχουμε μεγάλα περιθώρια να βελτιώσουμε τις εξαγωγές μας. Αυτό προϋποθέτει αλλαγή στρατηγικής για τις επιχειρήσεις μας. Θα ήθελα να επισημάνω ότι στο προβλεπτό μέλλον δεν θα έχουμε σημαντική αύξηση της ελληνικής κατανάλωσης. ¶ρα, οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να αναπτυχθούν με βάση την ελληνική αγορά. Εκτιμώ, λοιπόν, ότι οι εξαγωγές είναι μονόδρομος για την ανάπτυξη αλλά και για τη βιωσιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων.

– Τι ρόλο έχει παίξει η αβεβαιότητα στην εξαγωγική δραστηριότητα; Πόσο έχει εμποδίσει την ανάπτυξή της;

– Το κλείσιμο της αξιολόγησης απομακρύνει την αβεβαιότητα που κρατούσε όμηρο για μήνες την ιδιωτική οικονομία, και διασφαλίζει –με σημαντικές θυσίες για τον ελληνικό λαό...– τη δημοσιονομική πειθαρχία μετά το πέρας του προγράμματος, τον Αύγουστο του 2018. Η αβεβαιότητα έχει συνέπειες. Και μια απΆ αυτές είναι ότι δεν παίζουμε με ίσους όρους με τους ανταγωνιστές μας. Και σας αναφέρω, για παράδειγμα το μη μισθολογικό κόστος, το ενεργειακό κόστος αλλά και το κόστος του χρήματος, με τις καλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις να δανείζονται με 5%. Για να μη μιλήσουμε για τα καθημερνά εμπόδια που θέτει η γραφειοκρατία, τα οποία τα ξέρουμε όλοι και δεν έχει νόημα να τα επαναλαμβάνουμε. Συνεπώς, ένας πρωταρχικός στόχος του ΣΕΒ είναι να καταργηθούν τα πολλά αντικίνητρα, καθώς και να διαμορφωθούν σταθεροί κανόνες σε όλα τα επίπεδα.

– Μετά το αρχικό σοκ της επιβολής των capital controls το 2015, και μετά τη σταδιακή χαλάρωσή τους, η βιομηχανία φαίνεται να βρίσκει ένα ρυθμό και να έχει προσαρμοστεί στους κεφαλαιακούς περιορισμούς. Τι λέτε για αυτό;

– Πράγματι, οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων έχουν χαλαρώσει σε σχέση με το 2015. Συνεχίζουν, όμως, να αποτελούν εμπόδιο για τους εξαγωγείς. Πέρα από τα γραφειοκρατικά προβλήματα που δημιουργούν στην εξαγωγική διαδικασία, πολλές φορές ξεχνάμε ότι οι εξαγωγείς μας είναι και εισαγωγείς. Εισάγουν πρώτες ύλες και υλικά που τους είναι απαραίτητα για την εξαγωγή του τελικού προϊόντος. Ακόμη και στον πρωτογενή τομέα, σε προϊόντα όπως είναι τα κρασιά και τα νωπά φρούτα και λαχανικά, χρειάζονται υλικά συσκευασίας τα οποία εισάγονται από άλλες χώρες. Συνεπώς, στις διαδικασίες της γραφειοκρατίας που δυσκολεύουν την ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγικών εταιρειών προστίθεται και η δυσκολία που προκαλούν οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων. Ελλοχεύει, όμως, και ένας άλλος σημαντικός κίνδυνος: Για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα, πολλές ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες, χρησιμοποιούν τραπεζικούς λογαριασμούς στο εξωτερικό. Αυτό στερεί χρήσιμους πόρους από τις ελληνικές τράπεζες και ωθεί εταιρείες να μεταφέρουν την εταιρική τους έδρα στο εξωτερικό.

– Σε τι βαθμό έχει στραφεί το χρηματοπιστωτικό σύστημα στη χρηματοδότηση των εξαγωγικών επιχειρήσεων; Και το λέω αυτό γιατί βλέπουμε να διαφημίζονται πλήθος χρηματοδοτικών εργαλείων για την τόνωση της εξωστρέφειας.

– Δυστυχώς δεν έχει υπάρξει η αναγκαία υποστήριξη προς τους εξαγωγείς. Η δυσκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση και τα υψηλά επιτόκια, ειδικά για τις ΜμΕ, αποτελούν τροχοπέδη στις προοπτικές ανάπτυξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων. Επίσης, όσον αφορά τους εξαγωγείς μας, οι ασφαλίσεις εξαγωγικών πιστώσεων είναι ακριβές, σε σύγκριση με άλλες ανταγωνίστριες χώρες.

– Πέρα από τα γενικότερα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, πού εντοπίζετε τις αδυναμίες των ελληνικών επιχειρήσεων που κάνουν εξαγωγές;

– Θα έλεγα ότι τα αδύναμα σημεία τους είναι: α) Η έλλειψη οικονομιών κλίμακας, δηλαδή παραγωγικής μεγέθυνσης, που μεταφράζεται σε αδυναμία εξυπηρέτησης μεγάλων πελατών και εισόδου σε ανταγωνιστικές αγορές. β) Η έλλειψη αναγνωρίσιμων εμπορικών σημάτων (brands). Λίγες ελληνικές εταιρείες έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ισχυρά εμπορικά σήματα στο εξωτερικό. Με εξαίρεση τα παραδοσιακά βιομηχανικά προϊόντα, παρατηρούμε επίσης ότι πολλά εξαγώγιμα προϊόντα έχουν χαμηλή προστιθέμενη αξία. Αυτό –σε μεγάλο βαθμό– είναι απόρροια της έλλειψης οικονομιών κλίμακας, με συνέπεια την αδυναμία επενδύσεων σε έρευνα για δημιουργία νέων προϊόντων. γ) Η έλλειψη κουλτούρας εξωστρέφειας που προανέφερα.

– Μπορούν οι οικονομίες κλίμακας να δώσουν λύση σε αρκετά προβλήματα που ταλανίζουν σήμερα τις ελληνικές εξαγωγές;

– Η έλλειψη οικονομιών κλίμακας, η ανάγκη δηλαδή για παραγωγική μεγέθυνση, αποτελεί ίσως τη σημαντικότερη πρόκληση για τις ελληνικές εξαγωγές. Στη σημερινή παγκόσμια οικονομία είναι αναγκαίο να μπορεί κανείς να εξυπηρετήσει μεγάλους πελάτες με σημαντικές παραγγελίες. Επίσης, η επιτυχημένη είσοδος σε νέες αγορές προϋποθέτει πόρους για προωθητικές ενέργειες και δημιουργία ισχυρού brand. Τέλος, η υψηλή προστιθέμενη αξία στο εξαγωγικό προϊόν χρειάζεται πόρους για έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων.

– Πρόσφατα προχωρήσατε στη δημιουργία του Export Ready, ενός πλέγματος υπηρεσιών προς τα μέλη σας με στόχο την τόνωση της εξωστρέφειάς τους. Πείτε μας δυο λόγια για αυτή την πρωτοβουλία.

– Ο ΣΕΒ, πέρα από τη δημιουργία και προώθηση προτάσεων πολιτικής, επεκτείνεται και σε νέες υπηρεσίες προς τα μέλη του.

Έτσι, ως ο συλλογικός εκπρόσωπος της οργανωμένης επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα αλλά και ως βασικός φορέας εκπροσώπησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων –ας μη ξεχνάμε ότι περίπου το 70% των μελών μας είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις– καλύπτει το έλλειμμα υποστήριξης των εξαγωγέων δημιουργώντας το Export Ready, ένα πλέγμα στοχευμένων και εξατομικευμένων υπηρεσιών που βασίζονται σε αντίστοιχες καλές πρακτικές του εξωτερικού και σε επιτυχημένα παραδείγματα των μεγαλύτερων επιχειρήσεων-μελών του.

Το Export Ready έχει τρεις βασικούς πυλώνες: Ο πρώτος πυλώνας, το Export Ready Master, ξεκίνησε τον Απρίλιο, με δυο εξειδικευμένα εργαστήρια οργάνωσης και ανάπτυξης εξαγωγών που απευθύνονται σε στελέχη εταιρειών που ενδιαφέρονται για τις εξαγωγές. Αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εξειδικευμένων γνώσεων που παρέχονται από επιτυχημένα στελέχη της αγοράς για θέματα εσωτερικής οργάνωσης, εξαγωγικής στρατηγικής και επιτυχημένων πρακτικών.

Στο δεύτερο πυλώνα, το Export Ready Discover, ο ΣΕΒ έχει συνάψει συνεργασία με τον όμιλο Fitch για να προσφέρει εις βάθος πληροφόρηση –μέσω γενικών και κλαδικών μελετών– για 73 αγορές-στόχους των Ελλήνων εξαγωγέων, για τις παγκόσμιες τάσεις ανά κλάδο καθώς και για σημαντικά έργα υποδομών στα οποία μπορούν να συμμετάσχουν ελληνικές εταιρείες ανά την υφήλιο.

Και είναι χαρακτηριστικό ότι εξασφαλίσαμε άμεση, εξατομικευμένη και έγκυρη πληροφόρηση για τα μέλη μας, μέσω της άμεσης πρόσβασης στους εξειδικευμένους αναλυτές του ομίλου Fitch.

Τέλος, οι υπηρεσίες δικτύωσης και οι επιχειρηματικές συνεργασίες αποτελούν τον πυρήνα του Export Ready Connect, του τρίτου πυλώνα των υπηρεσιών μας.

Εδώ τα μέλη μας μπορούν να λαμβάνουν πληροφόρηση για εξατομικευμένες ευκαιρίες χρηματοδότησης εξαγωγών, να συμμετέχουν σε Β2Β συναντήσεις με τους κατάλληλους αγοραστές, να εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες που προκύπτουν στις επιχειρηματικές αποστολές σε χώρες-στόχους που διοργανώνουμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών και να επωφεληθούν από το πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα μεντόρων που θα αναπτύξουμε.

Ο ΣΕΒ, με το Export Ready, επιχειρεί να παρέμβει βοηθώντας τις επιχειρήσεις να επιτύχουν επιχειρηματική ανάπτυξη και παραγωγική μεγέθυνση.

– Σε ποιους άλλους τομείς πιστεύετε μπορεί και ενδείκνυται να εφαρμοστούν ανάλογες πολιτικές;

– Το πλαίσιο των υπηρεσιών του Export Ready καλύπτει τις ανάγκες όλων των κλάδων αλλά και όλων των εταιρειών, μεγάλων και μικρομεσαίων. Π.χ. μια μικρομεσαία επιχείρηση μπορεί να χρησιμοποιήσει όλα τα εφόδια που προσφέρονται στο export ready: Μπορεί να στείλει για εκπαίδευση τα στελέχη της στα εργαστήρια οργάνωσης και ανάπτυξης εξαγωγών ή στα σεμινάρια εξειδικευμένων θεμάτων για τις εξαγωγές. Μπορεί επίσης να λάβει ολοκληρωμένη πληροφόρηση για αγορές-στόχους μέσω των μελετών μας και μέσω της καθημερινής μας επαφής με τους αναλυτές του ομίλου Fitch. Τέλος, μπορεί να έρθει σε επαφή με τους κατάλληλους συνεργάτες και αγοραστές στο εξωτερικό συμμετέχοντας στις επιχειρηματικές μας αποστολές και χρησιμοποιώντας το δίκτυο συνεργατών του ΣΕΒ στο εξωτερικό. Αντίστοιχα, μια μεγάλη εταιρεία στο χώρο των κατασκευών, της ενέργειας ή της βιομηχανίας θα εκμεταλλευθεί αφενός τις κλαδικές μελέτες για τις παγκόσμιες τάσεις στο χώρο και αφετέρου την πληροφόρηση για μεγάλα έργα σε όλο τον κόσμο τα οποία είναι υπό σχεδιασμό. Κι ακόμη θα συμμετάσχει στις υψηλού επιπέδου επιχειρηματικές αποστολές και θα επωφεληθεί από τις εξατομικευμένες υπηρεσίες δικτύωσης. – Πού θα πρέπει να δώσει έμφαση κάποιος εξαγωγέας, πριν μπει σε κάποια ξένη αγορά; Πώς θα μπορούσε να στήσει ένα δίκτυο στο εξωτερικό; – ΚατΆ αρχήν πρέπει να είναι ανταγωνιστικός, να δημιουργεί ανταγωνιστικά κοστολόγια και να έχει υπεροχή στην ετικέτα (brand). Κι έπειτα να είναι καινοτόμος για να δημιουργεί καλής ποιότητας προϊόντα και υπηρεσίες, που να έχουν ζήτηση στο εξωτερικό, η οποία, όπως γνωρίζουμε, συνεχώς εξελίσσεται και μεταβάλλεται. Πέραν τούτου, απαιτούνται και διαρθρωτικές αλλαγές για την επιχείρηση. Πρώτον, θα πρέπει η εταιρεία να έχει την κατάλληλη εσωτερική οργάνωση που χρειάζεται για την επαρκή υποστήριξη της εξαγωγικής δραστηριότητας. Και απαιτούνται τόσο η σωστή δομή και η διάρθρωση όσο και τα άτομα με τις κατάλληλες δεξιότητες για τη στελέχωση της επιχείρησης. Για παράδειγμα, μια εξαγωγική εταιρεία θα χρειαστεί τμήμα marketing με στελέχη που να έχουν γνώση διεθνούς marketing. Θα χρειαστεί επίσης back office για τη διεκπεραίωση των παραγγελιών, καθώς και στελέχη που να γνωρίζουν επαρκώς ξένες γλώσσες και να έχουν εμπειρία στην επικοινωνία με συνεργάτες από άλλες χώρες και κουλτούρες. Δεύτερον, θα πρέπει να εκπονηθεί μια σωστή στρατηγική εξαγωγών που να περιλαμβάνει τις κατάλληλες αγορές-στόχους. Αυτό προϋποθέτει προσεκτική έρευνα και ανάλυση της αγοράς, των καταναλωτικών συνηθειών, του ανταγωνισμού, καθώς και των προοπτικών ανάπτυξης της χώρας στο μέλλον. Τρίτον, θα πρέπει να γίνει προσεκτική επιλογή των σωστών συνεργατών στις χώρες-στόχους. Για όλα αυτά τα θέμα ο ΣΕΒ οργανώνει εξειδικευμένα εργαστήρια οργάνωσης και ανάπτυξης εξαγωγών.

– Υπήρξαν πρωτοβουλίες για τη στήριξη της εξωστρέφειας στο πλαίσιο των μνημονίων ή απλά περιορίζονταν σε δημοσιονομικές πολιτικές; Και αν υπήρξαν τέτοιες παρεμβάσεις πόσο έχουν αποδώσει;

– Έγιναν κάποιες σημαντικές μεταρρυθμίσεις, όπως για παράδειγμα στις τελωνειακές και προ-τελωνειακές διαδικασίες με τη δημιουργία του ICISnet που ψηφιοποίησε μεγάλο μέρος των διαδικασιών και περιόρισε τη γραφειοκρατία.

Παρά ταύτα, άλλες σημαντικές προτάσεις –όπως η μελέτη των Ολλανδών συμβούλων για το θέμα της προώθησης των εξαγωγών– δεν υιοθετήθηκαν, με αποτέλεσμα να συνεχίζει να υφίσταται ένα σημαντικό κενό στην παροχή υπηρεσιών υποστήριξης προς τους εξαγωγείς. Αυτό το κενό έρχεται σήμερα να καλύψει ο ΣΕΒ με τις νέες υπηρεσίες Export Ready.
 
 Θέσεις
Κυριάκος Λουφάκης: "Να φθάσουν άμεσα τα χρήματα του ΕΣΠΑ στην αγορά"
Δημήτρης Λακασάς: Νέα μονάδα και άνοιγμα στη ναυτιλία από την Olympia Electronics
dsf
Τίνα Κουμάκη: Ανάπτυξη με σταθερά βήματα και ισχυρές συνεργασίες
Πολυδεύκης Τυφλιώρης: Θα ανακάμψει σταδιακά η ελληνική βιομηχανία
Ζητείται βιομηχανική πολιτική
Η αγορά εκπέμπει SOS
Μονόδρομος η καινοτομία
Η κρίση: Eυκαιρία ή καταστροφή;
Η αγορά δεν μπορεί να περιμένει
© ΤΕΧΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ  | Όροι χρήσης  | Πληροφορίες