Οι διατάξεις που μετατρέπουν την περιστροφική κίνηση των κινητηρίων ατράκτων σε μεταφορική κίνησ

Οι μεταφορικές ταινίες είναι ανθεκτικά και αξιόπιστα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται στην αυτοματοποιημένη διανομή και αποθήκευση, επιτρέποντας στις εταιρείες να μεταφέρουν υλικά και προϊόντα με ελάχιστο κόστος.

 

ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΤΟΠΤΣΟΓΛΟΥ*

 

Οι μεταφορείς ιμάντων είναι οι συνηθέστερα χρησιμοποιούμενοι μεταφορείς με κινητήρα, επειδή είναι οι πιο ευπροσάρμοστοι και λιγότερο δαπανηροί. Τα προϊόντα τοποθετούνται απευθείας στον ιμάντα και μπορούν να μεταφέρονται με επιτυχία είτε μικρά είτε μεγάλα αντικείμενα είτε με κανονικό είτε με ακανόνιστο σχήμα, , είτε ελαφρά είτε βαριά.

Χάρη σε κωνικούς κυλίνδρους και καμπύλους ιμάντες μπορεί να επιτευχθεί μεταφορά προϊόντων όχι μόνο σε ευθεία διαδρομή, αλλά και σε γωνιακή. Αυτά τα συστήματα μεταφοράς χρησιμοποιούνται συνήθως σε γραφεία ταχυδρομικής διαλογής και σε αεροδρόμια.

Οι μεταφορείς ιμάντων είναι γενικά αρκετά όμοιοι στην κατασκευή τους και αποτελούνται από ένα μεταλλικό πλαίσιο με κυλίνδρους σε κάθε άκρο μιας επίπεδης μεταλλικής κλίνης. Ο ιμάντας περιστρέφεται γύρω από κάθε έναν από τους κυλίνδρους, ο ένας από τους οποίους παίρνει κίνηση από έναν ηλεκτρικό κινητήρα. Με τον τρόπο αυτό ο ιμάντας και ολισθαίνει κατά μήκος της κλίνης μεταλλικού σκελετού και μεταφέρει τα προϊόντα.

Σε εφαρμογές για μεταφορά βαρέων αντικειμένων η μεταλλική κλίνη και ο ιμάντας αντικαθίστανται από κυλίνδρους, οι οποίοι μειώνουν την αυξημένη τριβή που παράγεται από τη μεγάλη φόρτιση του ιμάντα.

Μια διαφορετική κατασκευή είναι ο μεταφορέας τύπου σάντουιτς (sandwich belt) που χρησιμοποιεί δύο μεταφορικούς ιμάντες αντί για έναν. Οι δύο αυτοί ιμάντες είναι τοποθετημένοι πρόσωπο με πρόσωπο, για να συγκρατούν σταθερά τα αντικείμενα που μεταφέρονται με λαβή τύπου “σάντουιτς”.

Όπως ειπώθηκε και παραπάνω, οι μεταφορείς ιμάντων μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά του προϊόντος όχι μόνο σε ευθεία γραμμή αλλά και σε γωνιώδη διαδρομή, καθώς και σε διαφορετικά επίπεδα, με τροποποιητικές διατάξεις στην ανύψωση ή στην κατεύθυνση. Έτσι μπορεί να επιτυγχάνεται μεταφορά χύδην υλικών όπως είναι σπόροι, ορυκτός άνθρακας, άμμος κλπ., σε ήπιες κλίσεις ή απαλές καμπύλες. Ωστόσο, με ειδικό μεταφορικό ιμάντα που διαθέτει κοιλότητα, μπορεί να επιτευχθεί μεταφορά ακόμα και ρευστού υλικού. Κοιλότητα μπορεί να επιτευχθεί και με την τοποθέτηση πλευρικών κυλίνδρων αδράνειας σε γωνία προς την οριζόντια πλευρά. Για διαδρομές σε στροφές και κλίσεις μέχρι 35 μοίρες χρησιμοποιείται και αγωγός μεταφοράς με σωλήνα .

Ένα σύστημα μεταφοράς αποτελείται από τρία βασικά μέρη: το στήριγμα της ταινίας μεταφοράς, την κινητήρια μονάδα και τις μονάδες των άκρων. Η κινητήρια μονάδα αποτελείται από το βραχίονα, τα αντικρουόμενα έδρανα και τον ηλεκτρικό κινητήρα, ενώ οι μονάδες των άκρων αποτελούνται από την τροχαλία και τους ιμάντες σύσφιγξης. Πρόσθετες διατάξεις που μπορεί να χρησιμοποιηθούν προαιρετικά είναι οι βάσεις και οι πλευρικοί οδηγοί.

 

ΔΟΜΗ ΤΑΙΝΙΟΔΡΟΜΩΝ

Τα μέρη που απαρτίζουν τα συστήματα των μεταφορικών ταινιών  και οι αντίστοιχες λειτουργίες τους είναι τα εξής:

  • Το στήριγμα της ταινίας μεταφοράς. Πρόκειται για μια απλοποιημένη διάταξη που βοηθά την κύλιση του μεταφορικού ιμάντα και διασφαλίζει ότι δεν θα χαλαρώσει αυτός από το βάρος των μεταφερόμενων αντικειμένων.
  • Η τροχαλία. Η κύρια λειτουργία των τροχαλιών στις άκρες είναι ο έλεγχος της κίνησης του ιμάντα. Ως εκ τούτου, οι τροχαλίες κάμψης στρέφουν τον ιμάντα, ενώ οι τροχαλίες της ουράς τον αναγκάζουν να επιστρέψει κενός και έτοιμος για φόρτωση.
  • Η μονάδα οδήγησης. Οι μονάδες οδήγησης βοηθούν το σύστημα μεταφοράς να λειτουργεί αμφίδρομα και μπορούν να ρυθμίζουν συνεχώς την κατεύθυνση. Στην αποτελεσματική περιστροφή μεταξύ των τμημάτων του συστήματος βοηθά ειδικό ρουλεμάν. Η μονάδα οδήγησης παρέχει και υποστήριξη της κίνησης για αποτελεσματική λειτουργία του ιμάντα.
  • Η ταινία. Η μεταφορική ταινία αποτελείται από ένα ή περισσότερα στρώματα υλικού. Ως υλικό κατασκευής των πεπλατυσμένων ιμάντων χρησιμοποιούνταν για πολλά χρόνια το δέρμα. Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν ιμάντες που κατασκευάζονται από συνθετικές ύλες ή πολλαπλές στρώσεις. Συνήθως οι μεταφορικές ταινίες διαθέτουν τρία στρώματα: το πάνω το κάτω και ένα ενδιάμεσο, που παρέχει μεταφορική δύναμη και σχήμα. Το ενδιάμεσο στρώμα μπορεί να είναι μεταλλικό ή υφασμάτινο, διαθέτοντας στημόνι και υφάδι. Το στημόνι αποτελείται από διαμήκη κορδόνια με μεγάλη αντοχή και ελαστικότητα, ενώ το υφάδι αποτελείται από εγκάρσια κορδόνια που παρέχουν αντίσταση έναντι των κοπών. Τα συνηθισμένα υλικά κατασκευής του ενδιάμεσου στρώματος είναι βαμβάκι, νάιλον, χάλυβας, πολυεστέρας , ή παρααραμίδιο (όπως είναι το κέβλαρ, υλικό υψηλής αντοχής χρησιμοποιήθηκε τη δεκαετία του ’70 ως αντικαταστάτης του χάλυβα σε αγωνιστικά ελαστικά αυτοκινήτων). Το πάνω και το κάτω στρώμα κατασκευάζονται από διάφορα υλικά, ανάλογα με τη χρήση του ιμάντα.

Αναφορικά με τα υλικά κατασκευής των ιμάντων, τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν είναι τα εξής:

  • Μεγάλος συντελεστής τριβής.
  • Μεγάλη αντίσταση σε εφελκυσμό.
  • Καλή πρόσφυση μεταξύ ιμάντων και τροχαλιών.
  • Ελαστικότητα.
  • Ελάχιστη διαρκή διαστολή.
  • Εναλλασσόμενη αντοχή σε κάμψη.
  • Ανθεκτικότητα στις ατμοσφαιρικές επιδράσεις.
  • Ανθεκτικότητα απέναντι σε υλικά όπως είναι λάδια και δραστικές χημικές ουσίες.

Σήμερα υπάρχουν διάφοροι τύποι μεταφορικών ταινιών, οι οποίες μπορούν να συνδυαστούν ακόμα και με ζυγούς, για τη ζύγιση φορτίων που μεταφέρονται χύδην.

Ο κ. Βασίλης Τοπτσόγλου είναι μεταπτυχιακός φοιτητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών της Σχολής Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Ελέγξτε επίσης

Η τεχνολογία στην υπηρεσία της συσκευασίας

Η συνεχής εξέλιξη της τεχνολογίας σε όλους τους τομείς της επιστήμης δημιουργεί ευκαιρίες και δίνει …